Bestilling og avbestilling
BS Undervisning har i flere år jobbet for at det skal være enkelt for norske skoler å bestille læremidler. I vår nettbutikk i Pendel finner du et bredt utvalg av både trykte og digitale læremidler fra stort sett alle norske forlag og leverandører. Vi legger alltid til rette for at det skal være enkelt å både bestille og avbestille hos oss. Finner du ikke det du leter etter, eller har du behov for å endre en ordre, ta kontakt med vår kundeservice så hjelper de deg.
Bruk kontaktskjema til høyre på denne siden for å kontakte oss. Husk å legge inn korrekt sakskategori, og legg ved ordrenummer fra din ordrebekreftelse dersom det gjelder en avbestilling.
Bestilling
BS Undervisning har i dag avtale med flere av landets kommuner og fylkeskommuner, og vi er vant med å ta imot både store og små bestillinger, og distribuere disse så raskt som mulig til kunder i hele Norge.
Bestillingsløsninger
Vi tilpasser oss alltid kundens bestillingsløsning. Hos oss kan bestillinger gjøres via Pendel nettbutikk eller via et kommunalt innkjøpssystem. I en oppstartsperiode vil vi også ta imot bestillinger via www.bsundervisning.no, som før. Det er rammeavtalen vi har med kommunen eller fylkeskommunen som avgjør hvilken innkjøpsløsning du skal bruke for å bestille. Hvis du er usikker på hvilken løsning dere bruker, kan du kontakte ansvarlig person i din kommune.
Ordrebekreftelse
Når du har lagt inn en bestilling hos oss genereres det automatisk en ordrebekreftelse. Ordrebekreftelsen din finner du igjen i økonomimodulen i Pendel. Du vil også motta den på mail i etterkant av bestillingen. Ordrebekreftelsen inneholder all relevant informasjon knyttet til leveransen og er enkelt etterprøvbar mot faktura fra BS Undervisning. Vi oppfordrer deg til å gå gjennom ordrebekreftelsen din etter bestilling, slik at du vet at bestillingen er korrekt.
Leveringsstatus
På ordrebekreftelsen oppgis også leveringsstatusen på varene du har bestilt. Dersom en vare har status «bestillingsklar» vil den bli levert i løpet av avtalt leveringstid. Dersom en vare er restet fra leverandør, dvs. ikke kan leveres på gjeldende sending, vil dette også fremkomme av ordrebekreftelsen sammen med forventet leveringstid. Restede bøker ettersendes så snart disse er tilgjengelige fra forlaget. Leveringsstatus kan også følges på produktkortet i Pendel nettbutikk.
Hovedbestilling
Ettersom de fleste av våre kunder opererer innenfor skolesystemet, har vi lang erfaring med at en stor andel av våre bestillinger finner sted mot skolens ferier, og vi er vant med å håndtere større kvantum i disse tidsrommene. Vi sender ikke ut varer i skolenes sommerferie, men mellomlagrer bøkene i ukene skolene holder stengt. Mellomlagring av bøker sikrer en presis levering i god tid til skolestart.
For å være sikret levering før eller etter feriene, avhengig av hva du selv ønsker, gjelder egne frister hvert år. Disse firstene endres årlig ut fra naturlige endringer i kalenderen, men sendes ut på mail til alle våre kunder i god tid før hver periode.
Suppleringsbestillinger
Våre kunder kan bestille suppleringsbestillinger når som helst og de leveres fortløpende, under forutsetning om at bøkene er på lager og i salg. Vi stiller ikke krav til mengde eller antall, men av miljøhensyn oppfordrer vi til samlebestillinger. Vår erfaring er at distribusjonssentralene leverer raskt og presist til våre kunder gjennom hele året.
Hastebestilling
Ved behov for å motta en bestilling raskt kan vi tilby hastebestillinger. Ved slike bestillinger er det viktig at du tar kontakt med vår kundeservice med én gang du har mottatt ordrebekreftelsen fra oss. Dette for at vi skal kunne iverksette bestillingen raskest mulig. Frist for dette er klokken 15.00 på hverdager. Det påløper ingen ekstra avgifter/gebyrer ved hasteleveringer. En forutsetning ved hasteleveringer er at produktet er på lager og i salg, og at bøkene ikke bestilles med plast.
Spesialbestilling
Ved behov for utenlandske bøker eller bøker som i utgangspunktet ikke er en del av vårt sortiment, kan også dette bestilles hos oss. Det kan forekomme at disse ikke er tilgjengelig i katalog eller på nettside, men ved å kontakte vår kundeservice vil det ofte kunne bestilles likevel. Leveringstid på slike bestillinger vil variere, da dette avhenger av eks. avsenderland. Leveringstidspunkt vil i de fleste tilfeller kunne opplyses fra vår kundeservice på forespørsel.
Bestilling av plastede bøker
Dersom du ønsker å forsterke bøkene dine med plast, tilbyr vi dette. Du kan enkelt bestille dette samtidig som du bestiller bøkene, og tjenesten er tilgjengelig i alle våre bestillingsløsninger. Merk at det kommer et tillegg i pris per bok ved plasting. Det må også påregnes 3-4 virkedager ekstra leveringstid.
Avbestilling
Ved behov for å avbestille eller endre en ordre, vil vi alltid legge til rette for at dette lar seg gjøre.
Du må i begge tilfeller kontakte oss umiddelbart etter bestilling, for å være sikret at endringen går i orden. Skulle endring ikke la seg gjøre, har vi gode rutiner for retur. Se «Retur og reklamasjon».
Endring av ordre
Dersom du oppdager feil i din bestilling og ønsker å endre dette, må vår kundeservice kontaktes umiddelbart etter at feilen er oppdaget. De kan gjøre endringer manuelt, så sant ordren ikke er videresendt. Dersom melding om endring kommer inn til oss for sent, vil varene være plukket og pakket, og varene må dermed mottas. Ved ønske om å sende dette i retur, må du selv melde retur til oss som vanlig etter at varene er mottatt. Ved en slik retur vil du belastes for frakt. For mer informasjon se «Retur og reklamasjon».
Avbestilling av ordre
Dersom du ikke likevel ønsker å motta bestilte varer, må dette meldes fra til oss umiddelbart. Dersom du melder fra samme dag som bestilling ble gjennomført, vil vi ofte kunne kansellere ordren. Dersom det går opp til flere dager, vil ofte varene være plukket og pakket, og vi får ikke stoppet levering. I slik tilfeller må du selv melde retur til oss som vanlig etter at varene er mottatt. Ved en slik retur vil du belastes for frakt. For mer informasjon se «Retur og reklamasjon».
Vanlige årsaker til feilbestilling
Det er noen årsaker til feilbestilling som ofte går igjen. Det kan derfor være lurt å dobbeltsjekke følgende punkter ved bestilling:
- Utgave – Hvilket år et boka trykket?
- Format – Er det trykt eller digitalt?
- Målform – Nynorsk eller bokmål?
- Versjon – Grunnbok, lærerbok eller oppgavebok?