Generelle vilkår for handel med BS Undervisning


Bestilling

BS Undervisning har i dag avtale med flere av landets kommuner og fylkeskommuner, og vi er vant med å ta imot både store og små bestillinger, og distribuer disse så raskt som mulig til kunder i hele Norge. Vi tilpasser oss alltid kundens bestillingsløsninger. Alle bestillinger skal skje elektronisk via Pendel nettbutikk, eller via kommunalt innkjøpssystem / e-handelskatalog. Vi kan skaffe det meste som er i salg. Dersom du ikke finner produktene du leter, kan du ta kontakt med vår kundeservice via kontaktskjema. For å unngå feilbestillinger ber vi deg være oppmerksom på utgaver med likelydende titler, målform og utgivelsesår når du bestiller.

Pris

Vi gjør oppmerksom på at prisendringer som skjer etter at varer allerede er lagt til handlekurven, først vil fremkomme på ordrebekreftelsen, som tilsendes når bestillingen er sendt igjennom til oss. Dette er spesielt viktig å være oppmerksom på ved overgang mellom ulike rabattperioder og ved årsskiftet, når de fleste varer prisjusteres. På grunn av forlagenes årlige justering av veiledende pris, kan det forekomme avvik mellom ordrebekreftelse og faktura.

Ordrebekreftelse

Når din bestilling er sendt oss, vil du motta en bekreftelse direkte på skjermen, samt en fullstendig ordrebekreftelse pr. e-post.
Ordrebekreftelsen inneholder all informasjon knyttet til din bestilling, og vi oppfordrer deg til å sjekke at bestillingen er korrekt. 
Du kan også finne igjen din bestilling og se dine ordre i økonomimodulen i Pendel.

Avbestilling

Hvis du ønsker å avbestille eller endre en bestilling, er det viktig at du kontakter oss umiddelbart etter at du har sendt bestillingen til oss. Dersom du melder fra samme dag som bestilling ble gjennomført, vil vi ofte kunne hjelpe deg med å kansellere ordren. Hvis det går opp til flere dager, kan det hende varene er ferdig plukket og pakket, og da får vi ikke stoppet leveringen. I slik tilfeller må du selv melde retur til oss som vanlig etter at varene er mottatt. Ved en slik retur vil du belastes for frakt. For mer informasjon om retur se retur og reklamasjon.

Moms

Bøker (inkludert lydbøker) har som hovedregel momsfritak i Norge. Digitale læremidler, CD'er/DVD'er, CD-rom, særtrykk av lover, samt noe kopieringsmateriell er momspliktige. For momspliktige varer er prisen som vises i nettbutikken vår inklusive.

Bøker som ikke kan returneres

I enkelte tilfeller kan vi ikke ta varer i retur. Dette gjelder bøker som på noe vis er tilpasset kunden, og som dermed ikke lar seg selge på nytt. Følgende tas ikke retur:

  • Bøker som er stemplet med kundens navn eller annen identifikasjon 
  • Bøker som er spesialbestilt fra utlandet
  • Bøker av eldre dato med naturlig slitasje
  • Bøker som har vært utsatt for særdeles hard behandling
  • Bøker som er plastet

Leveringstid

Normal leveringstid for varer tilgjengelig fra forlagene er 5-7 virkedager. For bøker som bestilles med plast, må det beregnes 3-4 dager ekstra leveringstid. Du kan også sjekke leveringsstatus på produktkortet i Pendel nettbutikk. Dersom du ønsker å bestille bøker fra utlandet, vil leveringstid avhenge av hvilket land du bestiller fra. Kontakt vår kundeservice for mer informasjon om dette.

Frakt

Vi har levert læremidler til norske kommuner og fylkeskommuner i mange år, og i løpet av denne tiden har vi utviklet et godt system for distribusjon av både trykte og digitale læremidler til det norske skolemarkedet. Vi har fri frakt og leverer til hele Norge.

Levering av trykte læremidler

Vi leverer alltid direkte på døren hos hver enkelt enhet. Vi leverer ikke til postboksadresser.

Levering av digitale læremidler

 Der hvor leverandør av det aktuelle læremiddelet har åpnet for det, leveres digitale lisenser gjennom Pendel. Så snart bestillingen er håndtert hos oss, blir lisensene levert og tilgjengeliggjort under «Skolens lisenser». Herfra må de tildeles til elevene. I alle andre tilfeller vil lisensen leveres via leverandør sin nettside etter bestilling hos oss.

Fakturakjøp

Alle bestillinger faktureres og vi fakturerer våre kunder en gang i måneden. Kontantkjøp er ikke mulig.

Vi gir rabatter på forlagenes veiledende priser, og rabattene vil være uendret i hele avtaleperioden. Forlagene kan derimot justere sine priser, og det kan da forekomme avvik mellom ordrebekreftelse og faktura. Dette kan særlig forekomme i overgangen mellom ulike rabattperioder og ved årsskiftet, da de fleste varer prisjusteres. Ta kontakt med kundeservice dersom noe er uklart.

Ved for sen betaling

Dersom faktura ikke blir betalt innen forfallsdato, vil fakturaen bli purret og rentebelastet. Renteberegningen er på kr 0,729 % og løper fra den datoen fakturaen forfaller og fram til kravet er betalt. Renter blir etterfakturert. Ved store utestående krav over forfall kan kunden bli direkte kontaktet av BS Undervisning. Ta kontakt med kundeservice snarest mulig dersom noe er uklart vedrørende fakturering.

Retur og reklamasjon

Ønsker du å returnere varer må vårt kontaktskjema fylles ut, senest 14 dager etter mottatt vare. Velg sakskategori: Retur. Vennligst ha salgsordrenummer tilgjengelig (finnes på ordrebekreftelsen). Når henvendelsen er sendt, vil du motta et saksnummer på e-post. E-posten vil inneholde en lenke som skal benyttes for all videre kommunikasjon på den aktuelle saken. Skolen skal ikke sende returen selv. BS Undervisning bestiller opphenting av retur med Bring, etter at vi har vurdert og godkjent returforespørselen. Les mer om retur og reklamasjon.

Fraktomkostninger ved retur

Avgiftene gjelder ved feilbestillinger fra kunde eller hvis kunde angrer kjøpet.
Ved retur av feilbestilling eller angret kjøp faktureres det en fast fraktavgift på 415,- eks. moms uansett størrelse på forsendelsen. I tillegg kommer det et håndteringsgebyr per bok på 25,- eks. moms. Retur av digitale læremidler er kostnadsfritt.

Retursendinger som blir fraktbelastet kunde

  • Kunde har bestilt for mange bøker
  • Kunde har bestilt feil bøker
  • Kunde ønsker ikke varen
  • Kunde har bestilt feil målform

Retursendinger som ikke blir fraktbelastet kunde

  • Kunde har mottatt flere bøker enn bestilt
  • Kunde har mottatt varer som ikke er bestilt
  • Kunde har mottatt defekt vare
  • Kunde har mottatt vare som er skadet under transport
  • Kunde returnerer vare som har vært til gjennomsyn
  • Kunde har mottatt vare som ikke er tilfredsstillende plastet
  • Kunde har mottatt vare som er uplastet, men bestilt som plastet

Bøker som ikke kan returneres

  • Bøker som er plastet, stemplet eller på annen måte merket
  • Bøker av eldre dato med naturlig slitasje
  • Bøker som på noen måte er tatt i bruk
  • Bøker som har vært utsatt for særdeles hard behandling
  • Bøker som er spesialbestilt fra utlandet

Ikke godkjent retur (kontraretur)

Dersom du sender en retur uten å melde inn til oss i forkant, eller ikke fått returen godkjent, vil disse bli sendt tilbake i kontraretur til skolen/enheten. Kontraretur belastes kunde.

Defekt vare

Hvis defekt vare er levert, vil erstatningsvare ettersendes. Ta kontakt med kundeservice via vårt kontaktskjema.
Benytt returkode "Defekt vare - send ny".
Hvis det kun ønskes kredit, benytt returkode "Defekt vare - ønsker kredit".

Pakking av retur

Skolen/enheten plikter å påse at all retur er forsvarlig pakket før frakt. Finnes det gamle strekkoder på emballasjen som returen er pakket i, må disse strykes over. Returetikett fra Bring blir tilsendt på e-post. Etiketten må printes ut og klistres på eskene.

Henting av retur

Vi bestiller returopphenting med Bring, som sender deg en mail med dato for opphenting. De henter ofte dagen etter retur er godkjent hos oss. Merk at Bring kjører sjeldnere enkelte steder i landet. Bøkene hentes på samme adresse som vi leverte, hvis ikke annet blir avtalt.

Mottak / registrering av retur

Så snart vi har mottatt din retur og den er godkjent hos oss, vil du motta en kreditnota på hele beløpet, minus returkostnad.

Mangel i leveranse

Hvis du har bestilt produkter fra flere forlag i samme ordre, kan sendingen bli delt opp i flere kolli som leveres på ulike tidspunkt. Det kan også hende at boken du bestilte ikke var bestillingsklar på bestillingstidspunktet. Du kan alltid sjekke «bestillingsstatus» på produktkortet i nettbutikken. Hvis ingen av årsakene over passer din beskrivelse og du fortsatt mangler produkter i din leveranse kan du ta kontakt med kundeservice.
Fyll ut vårt kontaktskjema på nettsiden vår. Velg sakskategori: " Reklamasjon/Manko" og årsak: "Manko"

Etterlysning

Dersom det har gått mer enn 5-7 virkedager og du ikke har mottatt bestillingen din, kan vår kundeservice spore din ordre. Ta kontakt via vårt kontaktskjema og velg sakskategori «etterlysning».

Personopplysninger

Opplysningene du gir til oss vil ikke bli brukt i noen form for markedsføring, med mindre du selv har valgt å abonnere på nyhetsbrev fra oss.

  • Personopplysninger blir brukt for å sende varer til deg, eller for å kontakte deg angående dine ordrer og innbetalinger.
  • Personopplysninger blir ikke solgt videre til andre.
  • E-postadressen kan bli brukt hvis vi vil informere om saker som berører kundeforholdet/avtalen, har nye funksjoner på våre nettsider, eller har spørreundersøkelser.

Cookies

Pendel nettbutikk benytter session cookies som håndteres av din nettleser. En netthandel må ha en metode for å skille de forskjellige besøkende fra hverandre, og da kan man bruke session cookie.

En session cookie er en tekstlinje som lagres midlertidig på din maskins RAM eller disk avhengig av hvilken nettleser du bruker. Tekstlinjen består av et unikt, og tilfeldig, nummer som representerer din sesjon hos oss. Vår session cookie, fjernes så snart du lukker nettleseren. Obs! Du må aktivere session cookies generelt eller for www.pendel.no for å kunne logge deg på eller handle på www.pendel.no.

Forbehold

Vi tar forbehold om varenes tilgjengelighet og pris. Varer kan bli midlertidig eller varig utsolgt, utgivelser kan bli utsatt eller avbrutt, og forlag/vareeier kan endre veiledende priser uten forvarsel. Vi tar forbehold om skrivefeil og feil ved illustrasjon og produktinformasjon i nettbutikken. BS Undervisning oppdaterer nettbutikken daglig med informasjon fra Bokbasen og tar forbehold om feil i basen.

Kundeservice

Åpningstider: 08.00 – 16.00
E-post sendes via vårt kontaktskjema. Når henvendelsen er sendt, vil du motta et saksnummer på e-post. E-posten vil inneholde en lenke som skal benyttes for all videre kommunikasjon på den aktuelle saken.
Tlf.: 23 24 20 50

For øvrig

Vi viser til gjeldene avtaler skolen/enheten måtte være tilknyttet.