Rettigheter og funksjoner


Det skal være enkelt å komme i gang med Pendel, men for at tjenesten skal fungere så bra som mulig for din skole, er det et par ting det kan være greit å sette seg inn i, før man går i gang.

Det vil for eksempel spille en rolle hva slags innkjøpsløsning kommunen eller fylkeskommunen din benytter. I tillegg bør skolene sørge for at det registreres en administrator, slik at rettigheter og roller kan tildeles, og Pendel blir best mulig tilpasset til hver enkelt.

Vi er i gang med å kontakte våre kunder, slik at vi kan bistå i oppstarten og overgangen til Pendel. Kontakt gjerne ansvarlig person i din kommune eller fylkeskommune for å undersøke om en slik prosess er satt i gang. Eller henvis dem til denne siden.

På denne siden får du informasjon om oppstartsprosessen og hvordan du går i gang. Du kan også lese om de ulike rettighetene, rollene og funksjonene i Pendel. Trykk på plusstegnet (+) for å utvide fanene og lese mer. 

Denne siden ble sist oppdatert: 01.10.2020

  • Oppstart av Pendel (for kommuner og fylkeskommuner)

    For handel via nettbutikk/Pendel
    1. Aktiver Feide for Pendel, les mer her
    2. Informer skolene om at Pendel kan tas i bruk for å handle
    - Kontakt oss gjerne for å motta oppstartsskriv som kan benyttes, eller for kursing av brukere
    - Les også mer om onboarding av de ulike brukerrollene og registrering av administrator nedenfor

    For handel via e-handel/punchout
    1. Aktiver Feide for Pendel, les mer her
    2. Kontakt BS Undervisning for å motta ny link for oppkobling av pendel.no mot deres e-handel
    3. Test løsningen, gjerne i samråd med BS Undervisning og en test-skole i din kommune eller fylkeskommune
    4. Informer skolene om at handel fortsatt foregår i e-handel, men at de nå vil møte pendel.no
    - Kontakt oss gjerne for å motta oppstartsskriv som kan benyttes, eller for kursing av brukere
    5. Administrator må aktiveres på hver enkelt skole, da de ikke aktiveres automatisk for kunder med et punchout-system. Les mer nedenfor

  • «Onboarding» - Steg for steg

    Bestillere: Start med å informere bestillere på skolene, og sørg for at disse kommer på plass i Pendel

    Lærere: Informer deretter lærere, slik at Feide-grupper blir synlige, og lisenser kan deles ut. Les mer om synlighet lenger ned på denne siden
    Merk - Lisenser bør tildeles i forkant, slik at brukerne (elever og øvrige lærere) ikke møter tomme sider

    Elever: Når alt er testet og fungerer, informer elever slik at de kan ta Pendel i bruk. BS Undervisning bistår gjerne i dette.

  • Registrering av administrator

    En administrator må registreres på hver skole, og denne personen vil ha alle rettigheter. En administrator kan se alt i Pendel, og tildele eller ta bort rettigheter og tilganger til de øvrige på skolen. Alle skoler som har et kundeforhold hos BS Undervisning gjennom en rammeavtale, er allerede registrert i våre systemer. Personer med innkjøpsansvar på disse skolene skal i utgangspunktet være registrert som administrator. Øvrige ansatte som logger inn vil få begrenset med rettigheter, og har for eksempel ikke mulighet til å handle eller tildele lisenser.

    I enkelte tilfeller kan det likevel være behov for at administrator registreres på nytt for at alle rettigheter skal være tilgjengelig for de rette personene på skolen. Det er nødvendig å ha minst én administrator per skole. Vi anbefaler at dette er en person som allerede har innkjøpsansvar på skolen, og som dermed allerede er registrert i BS Undervisnings systemer.

    Dersom du har innkjøpsansvar på din skole, men opplever at du mangler rettigheter, ber vi om at du følger stegen nedenfor for å utvide dine rettigheter.

    1. Den som skal være administrator må logge inn én gang, før det bes om utvidelse av rettigheter
    2. Skolene melder inn administrator og ber om utvidede rettigheter HER
    3. Administrator vil nå få alle rettigheter, og kan tilpasse tilganger for de øvrige på skolen
    4. Alle lærere må logge inn én gang for at de skal bli synlige i Pendel, og rettigheter kan tilpasses

    Merk at administrator ved skoler som benytter et kommunalt eller fylkeskommunalt e-handelssystem, ikke vil få tilgang til å handle i Pendel, da handel fortsatt skal foregå via disse systemene.

  • Innkjøp i Pendel

    Når vi har utviklet Pendel har vi tatt høyde for skolenes ulike bestillingsløsninger. Flere kommuner og fylkeskommuner har valgt å handle hos oss via vår nettbutikk, mens andre bruker innkjøpssystemer som leveres av eksterne leverandører (Visma, Agresso el.). Hvilken bestillingsløsning din skole benytter, vil ha betydning for hvordan du kan bruke Pendel. 

    Les mer om
    innkjøp via ulike innkjøpssystemer her

  • Roller

    For at Pendel skal være tilpasset hver enkelt i størst mulig grad, kan baserer systemet seg på ulike roller som har ulike tilganger og rettigheter i Pendel. Disse tilgangene kan endres og tilpasses helt ned på personnivå, slik at du får tilgang til de funksjonene som er mest relevant for deg. På denne måten kan Pendel for eksempel se ulik ut for en bestiller, lærer eller elev. Nedenfor får du informasjon om utgangspunktet for standardrollene i Pendel.

    Administrator
    En administrator kan se alt i Pendel, og tildele eller ta bort rettigheter og tilganger til de øvrige på skolen. Administratoren på skolen er ofte den som har innkjøpsansvar, og som allerede er registrert i BS Undervisnings systemer. Dersom du har innkjøpsansvar på din skole, men mangler rettigheter, kan du registrere deg via dette skjemaet, og få utvidede rettigheter. Les mer om registrering av administrator lenger opp på denne siden.

    Lærer
    Når lærere som ikke er registrert som administrator logger inn i Pendel, vil de se mindre enn en som er administrator. En lærer vil for eksempel ikke ha mulighet til å tildele lisenser, men den vil få oversikt over produkter i nettbutikken (uten innkjøpsmulighet), og over digitale lisenser som er kjøpt inn på skolen.

    Elev
    Elever kan også logge inn i Pendel. I første omgang kan de benytte Pendel som en slags personlig «digital bokhylle», og vil ha minimalt med tilganger. Elever kan logge inn i Pendel og få oversikt over de digitale lisensene som er tildelt til den enkelte eleven. For at en lisensadministrator skal kunne tildele lisenser, må eleven være synlig i Pendel.

  • Synlighet i Pendel

    Første gang du logger inn i Pendel, vil du kanskje ikke se de øvrige brukerne på skolen din. Det er to ting som kan utløse at personer og grupper blir synlige i Pendel: 1) Vedkommende logger inn i Pendel selv, 2) Noen fra samme Feide-gruppe logger inn.

    Alle som er registrert i samme Feide-gruppe vil bli synlig når en person fra denne gruppen logger inn. En Feide-gruppe kan være et fag, klasse el. Dette gjelder også på elevnivå. Gruppene er hentet fra Feide-systemet.

  • Tilpasning av rettigheter

    Tilpasning av rettigheter for enkeltpersoner vil kun være mulig når personer er synlige i Pendel. Informer de ansatte på skolen din, og be de logge inn, for å starte arbeidet med tilpasning av de ulike brukerrettighetene. Etter hvert som personer på skolen din blir synlige, kan administrator tilpasse rettighetene under «Brukere og rettigheter» i Pendel.

    Dette vil for eksempel være aktuelt for lisenstildeling, da det ofte er andre personer enn de som kjøper inn læremidlene som skal dele ut lisensene. For at en lærer som ikke er administrator skal kunne tildele lisenser, må denne rettigheten skrus på.

  • Standardoppsett for rettigheter

    Alle roller i Pendel er utstyrt med et standardoppsett med rettigheter. Disse kan tilpasses ved behov. Tilpasningene gjøres av en administrator på skolen din.

    Rettighetene er ikke låst til en rolle. Dette betyr for eksempel at en lærer kan gis mulighet til å tildele lisenser, uten at den også får mulighet til å handle.
    Nedenfor kan du se standardoppsettet for de ulike rollene.

    Gi rettigheter til brukere – Administrator
    Se økonomi og ordreoversikt – Administrator, lærer                                        
    Se nettbutikk – Administrator, lærer
    Rettigheter til å kjøpe – Administrator (Ikke for e-handelskunder) 
    Tildele lisenser – Administrator
    Se gruppeoversikt – Administrator, lærer     
    Se skolens lisenser – Administrator, lærer  
    Se mine lisenser – Administrator, lærer, elev (Personlig for hver enkelt)
    Se kundeservice og «skolens saker»  - Administrator, lærer               
    Se min profil - Administrator, lærer, elev                                  
    Se meldinger - Administrator, lærer, elev

  • Pendels ulike funksjoner

    Når du logger inn i Pendel møter du et «dashbord» med ulike funksjoner. Her kan du enkelt klikke deg inn på de ulike «boksene» for å få tilgang til de ulike funksjonene. Om du ikke ser alle funksjonene som er listet opp nedenfor når du logger inn, er dette fordi du ikke har fått tilgang/rettighet til disse. Hvilket standardoppsett du har, baserer seg på rollen du har i systemet. Les mer om hvordan rettigheter og roller fordeles, høyere opp på denne siden. 

    Nettbutikk – I nettbutikken kan du finne og kjøpe alle typer læremidler fra alle leverandører. Du kan enkelt sortere for å spesifisere søket ditt. 

    Skolens lisenser og lisenstildeling – Få oversikt over alle de digitale lisensene skolen din har kjøpt inn. Her kan du også tildele lisenser til elevene, supplere ved behov og fornye de som har utløpt.

    Gruppeoversikt – Få oversikt over alle gruppene på din skole som er hentet ned fra Feide-systemet. Disse gruppene kan benyttes for enklere lisenstildeling.

    Mine lisenser – Din personlige «digitale bokhylle». Få oversikt over alle lisenser som er tildelt til deg, og som du kan ta i bruk. 

    Økonomi og ordreoversikt – Her får du oversikt over alle ordre og fakturaer som er knyttet til din skole, fordelt på trykt og digitalt. Du kan også søke opp enkeltlinjer, og følge leveringsstatus. 

    Kundeservice – Her får du svar på alt du lurer på. Du kan finne igjen tidligere saker som er sendt inn til oss, og enkelt komme i kontakt med vår kundeservice. 

    Meldinger – Her vil du få melding fra oss, dersom vi har noe viktig å si fra om. Meldingene vi sender ut er alltid tilpasset dine rettigheter og rolle, slik at informasjonen er relevant for deg. 

    Brukere og rettigheter – Her kan administrator tilpasse de ulike rettighetene og tilgangene til øvrige brukere. 

    Min konto – Her får du oversikt over informasjonen vi har registrert på deg i våre systemer. Ønsker du å endre noe informasjon, kan du kontakte vår kundeservice.