Tegning som strategi
i arbeid med matematiske utfordringer
Tegning som strategi
i arbeid med matematiske utfordringer
Bestillingsklar
Produktinformasjon
- ISBN/varenr.: 9788293598121
- Læremiddelform: –
- Språk: Bokmål
- Klassetrinn: –
- Innbinding: Heftet
- Fag: –
- Utgitt: 14.12.2023
- Læreplan: –
- Utgave: 1
- Medvirkende: –
- Forlag/leverandør: –
- Antall sider: 184
- Bokgruppe: 2.1.9
- Vekt: 0.302000
De fleste barn bruker tegning
som uttrykksform før de lærer å skrive. Gjennom tegning utforsker barn sin egen
tenkning, de klargjør og får større tiltro til egen forståelse.
I denne boka viser Mona
Røsseland hvordan bevisst bruk av tegning kan støtte elevers læring og arbeid
med matematikk. Tegning fungerer som støtte når elevene samarbeider og
utveksler strategier og løsninger. Røsseland viser hvordan tegning kan være en
effektiv strategi i arbeid med tekstoppgaver og problemløsningsoppgaver.
Samtidig som hun beskriver styrken i elevenes frie utvikling av tegning som
matematisk språk, retter hun oppmerksomhet mot en spesiell form for tegning,
modelltegning, der matematiske tenkemåter uttrykkes ved hjelp av rektangler for
å illustrere størrelsene som inngår i tekst- og problemløsningsoppgaver.
En stor del av boka er
praktiske eksempler på hvordan en kan bruke modelltegning som strategi innenfor
ulike matematiske emner, som de fire regneartene, brøk, prosent,
forholdsregning og algebra.
Boka er skrevet for lærere og
passer som pensumslitteratur i lærerutdanningen GLU 1-7 og GLU 5-10.
Mona
Røsseland arbeider ved lærerutdanningen på Høgskolen på Vestlandet. Hun
har doktorgrad i matematikkdidaktikk og en master i undervisningsvitenskap med
vekt på matematikk.