7 tips til deg som bestiller læremidler til skolen

BS Undervisning tar imot tusenvis av bestillinger på skolebøker og digitale læremidler hvert år, og disse skal gjøres klare før skolestart. Innkjøpere på skoler over hele landet taster inn sine bestillinger i løpet av noen få hektiske uker. Når alt skal skje på en gang, er det fort gjort å glippe i de små detaljene. For å unngå å sitte med en stor feilbestilling og ekstra arbeid i januar eller august, kan det være lurt å titte på disse syv raske tipsene
  • 20/03/2024
  • Sist endret 20, mars 2024

1. Utgave – Hvilket år er boka trykket?
Læremidlene fornyes fortløpende, men for at skolene skal ha mulighet til å fylle på klassesettene de allerede har, selges nye og gamle utgaver av samme titler parallelt. Lurt, ikke sant? Likevel hender det dessverre av og til at dette kan bidra til forvirring når man bestiller. Et godt tips er å dobbeltsjekke hvilket årstall du ønsker at boka skal være fra, før du trykker send.

2. Format – Digitalt eller trykt?
Husk også på at mange forlag leverer både digitale utgaver og lydbøker, i tillegg til papirbok. Pass derfor på at du får med deg riktig format når du bestiller. Ønsker du den trykte versjonen av den valgte boka? Eller skulle du hatt det digitalt? Det skal være tydelig merket i vår nettbutikk, men det kan likevel være lurt å ta en ekstra sjekk. 

3. Versjon – Grunnbok eller oppgavebok?
I tillegg til utgave og format, kan det være verdt å merke seg at det også finnes ulike versjoner av enkelte bøker innenfor «bokseriene». I samme bokserie kan det finnes både grunnbøker og oppgavebøker, og selvfølgelig også lærerveiledninger. Det er fryktelig kjedelig å sitte med en haug lærerveiledninger når det du egentlig skulle hatt var grunnbøker.

4. Målform – Nynorsk eller bokmål?
De aller fleste bøker finnes både på nynorsk og bokmål. Dette kan være en vanskelig detalj å merke seg når man bestiller, selv om det selvsagt er tydelig merket i vår nettbutikk, men elevene vil nok straks oppdage det så fort bøkene deles ut. Unngå å bestille feil, ta en ekstra sjekk også på dette.

5. Digitale lisenser – Har du fornyet dem?
Har du husket å fornye de digitale lisensene? Hvis du har kjøpt lisenser for ett skoleår og ønsker å beholde disse også for det kommende skoleåret, er det ofte på tide å fornye disse når det nærmer seg et nytt skoleår. Det gjør du enkelt ved å sende en ny bestilling til BS Undervisning. Hvis du er usikker på hvilke lisenser du har kjøpt, finner du dette i oversikten din i Pendel. Du kan selvsagt også ta kontakt med BS Undervisnings kundesenter. De hjelper deg gjerne med å finne oversikten.

6. Bestillingsfrist – Når må bestillingen sendes?
Bestiller du innen juni (for sommerbestillingen) og desember (for julebestillingen) blir bøkene pakket og levert før ferien. Alle bestillinger som kommer inn til oss etter dette vil lagres over feriene, og sendes ut i etterkant. Det kan uansett lønne seg å være tidlig ute. Venter du helt til det siste med å bestille kan du havne lenger bak i køen, og risikerer en senere levering. Husk at vi alltid sender ut egne mailer med spesifiserte datoer for bestillingsfrister hvert år. Om du melder deg på BS Undervisnings nyhetsbrev vil du motta disse datoene og påminnelser i innboksen din. 

7. Har du mottatt ordrebekreftelse? – Da er det snart på tide med ferie!
Dersom alle punktene over er i orden, er bestillingen klar til å sendes. Husk alltid å sjekke at du har mottatt ordrebekreftelse i etterkant, og sjekk denne opp mot bestillingen din. Stemmer alt overens? Da er alt du trenger å gjøre å lene deg tilbake, og ta en velfortjent ferie.


Husk også at bestillinger kan gjøres gjennom hele ferien, vi starter utlevering igjen når skolene åpner. Og du, dersom uhellet faktisk skulle være ute, har BS Undervisning gode returordninger. Kontakt oss via kontaktskjema eller på telefon 23 24 20 50, så finner vi en løsning sammen.